Tele2: Växeltestet – Sveriges bästa telefonröst

Tele2 kom till oss för att hitta ett mer relevant sätt att marknadsföra sin växeltjänst på. Målet var att få fler små- och medelstora företag att känna till erbjudandet. Utifrån insikten att rationella erbjudanden inte kommer att leda till ökad kännedom så ville vi hitta ett mer emotionellt och engagerande sätt att prata växeltjänst på. Vi utgick från det som är kärnan i en företagsväxel: telefonrösten. Med Tele2:s klassiska telefonröst sedan 1992 – Maria Franceschi – lanserade vi “Växeltestet” och tävlingen “Sveriges bästa telefonröst”. Testet var ett telefonnummer man ringde för att via talsvar få olika frågor.

Växeltestet lanserades via egna sociala medier, köpta onlinebanners och radioreklam. Deltagarnas svar analyserades individuellt efter tio parametrar som togs fram tillsammans med en retorikexpert. Utlåtandet fick man sen via sms med en länk till sina svar och konstruktiv feedback. Utifrån över 700 bidrag så korades Sveriges bästa telefonröst 2015. Vinnaren blev Britt-Marie Frisell, 52 år, hotellchef Vålådalens fjällstation. Nyheten om hennes vinst resulterade i 60 artiklar i olika dagstidninga, webb-TV-intervju samt en intervju i Sveriges Radio P4.

Projektet genomfördes i samarbete med PS Communication och Spotlight PR där vi stod för koncept och digital produktion.

Utmärkelser