Ballantine’s: Check In Machine

Vår kund Ballantine’s ordnade en whisky tasting-turné på golfklubbar under sommaren 2014. De frågade oss hur de eventuellt skulle kunna nå ut mer genom att använda sociala medier.

Reglerna kring marknadsföring för alkohol gör det lite svårare att nå ut till målgrupper som är intresserade av whisky och man kan inte använda sociala medier hur som helst.

Facebook är viktigast för målgruppen. Vår lösning var att bygga Ballantine’s Check In Machine. En golfbollsmaskin som ger bort en gratis Ballantine s golfboll för varje Facebook check in på den golfklubb där tastingen hölls. Inuti maskinen finns en wifi-ansluten Raspberry Pi-dator programmerad att läsa Facebook Places API. För varje check in så aktiveras maskinen och en golfboll ploppar ut.

Ballantine’s Check In Machine var på turné till 30 golfklubbar i hela Sverige. För varje golfklubb ändrade vi deras Facebook check-in för att presentera den i samarbete med Ballantine’s. Andelen incheckningar, tack vare maskinens gratisbollar, gick från 0% till ca 50% av besökarna. Varje plats hade allt från ett tiotal till 100 besökare som checkade in.

Utmärkelser